Friday, July 31, 2009

Karya A. Samad ke Pesta Buku Antarabangsa Frankfurt

Go to fullsize image

KUALA LUMPUR 30 Julai - Dua karya Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said adalah antara 100 judul buku yang akan dibawa menyertai Pesta Buku Antarabangsa di Frankfurt, Jerman pada pertengahan Oktober depan.

Pengarah Urusan Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM), Mohd. Khair Ngadiron berkata, karya itu adalah Cinta Fansuri dan Balada Hilang Peta yang diterjemahkan ke bahasa Inggeris berjudul Fansuri's Love dan Ballad of the Lost Map.

Beliau berkata, kedua-dua karya itu dipilih berdasarkan nilai dan mesej di dalamnya selain untuk mengenang jasa serta memberi pengiktirafan kepada Sasterawan Negara itu.

"Pesta buku lima hari itu akan bermula 14 Oktober dan disertai 10 syarikat penerbitan tempatan selain 7,000 peserta pameran dari 100 negara," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar mengenai majlis 'Menjelang 75 Tahun A. Samad Said' dan pelancaran buku Fansuri's Love dan Ballad Of The Lost Map di Wisma ITNM di sini hari ini.

Mohd. Khair berkata, majlis tersebut akan diadakan di Auditorium Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di sini pada 8 Ogos ini.

Katanya, setelah 75 tahun mengabdikan diri kepada dunia sastera negara, inilah masa terbaik untuk kita memberi pengiktirafan serta mengenang jasa beliau sebagai ikon penulisan negara.

Sementara itu A. Samad berkata, beliau tidak menyangka apa yang dilakukannya selama ini akan diberi pengiktirafan sedemikian rupa.

"Saya tidak merasakan diri sebagai seorang ikon bangsa tetapi terpulang kepada pihak lain untuk menilainya.

"Sepanjang hampir 75 tahun, saya juga tidak terfikir hasil karya saya akan menjadi himpunan khazanah bangsa tetapi sekiranya ia benar-benar terjadi, saya benar-benar bahagia," katanya.

No comments:

Post a Comment