Monday, May 24, 2010

Yadim terbit semula majalah Dakwah


Jamil Khir Baharom (kanan) melancarkan majalah Dakwah sambil diperhatikan oleh Aziz Jamaluddin Md Tahir (tengah) dan Dr. Ahmad Fadzli Ahmad Tajuddin di Taman Tasik Putrajaya, baru-baru ini.


AYAT 1-4 daripada surah al-'Alaq di atas menekankan kepentingan membaca dalam kehidupan seharian.

Dalam era globalisasi dan maklumat di hujung jari kini, bukan sahaja aspek membaca itu penting tetapi lebih utama adalah jenis bahan yang dibaca.

Menyedari hakikat ini, Yayasan Dakwah Islam Malaysia (Yadim) menerbitkan semula majalah Dakwah yang dihentikan penerbitannya sejak 10 tahun lalu.

Keluaran sulung majalah terbitan Yadim itu sudah berada di pasaran awal Mei lalu. Majalah itu diterbitkan pada tahun 1977 sebelum diberhentikan sementara pada tahun 2000.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Jamil Khir Baharom yakin, penerbitan semula itu juga mampu mempromosi Yadim kepada masyarakat negara ini.

Katanya, kajian juga mendapati permintaan kepada majalah bercorak keagamaan dan kerohanian kini semakin meningkat berbanding 10 tahun lalu.

"Sehubungan itu, saya merasakan kemunculan majalah Dakwah kena pada masanya di tengah-tengah permasalahan sosial yang membimbangkan kita.

"Majalah ini berupaya menjadi wadah penyampai maklumat, sekali gus gelanggang penyedia penyelesaian dalam kita merangka dan melaksana dasar berkaitan permasalahan ummah," katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada majlis pelancaran majalah Dakwah di Kelab Tasik Putrajaya, baru-baru ini.

Hadir sama ialah Yang Dipertua Yadim, Datuk Aziz Jamaludin Mhd. Tahir dan Ketua Pegawai Eksekutif Yadim, Dr. Ahmad Fadzli Ahmad Tajuddin.

Majalah yang diterbitkan setiap dua bulan sekali itu dijual pada harga RM6.90 di Semenanjung Malaysia dan RM8.90 di Sabah dan Sarawak.

Ketua Editornya ialah Mohd. Shauki Abd. Majid selain dibarisi tokoh ulama tempatan sebagai penulis kehormat.

Antaranya, Timbalan Dekan Institut Pemikiran dan Ketamadunan Islam Antarabangsa (Istac) Prof. Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Abd. Majid dan penyandang Kerusi Sheikh Abdullah Fahim, Universiti Kebangsaan Malaysia, Datuk Dr. Ismail Ibrahim.

Antara lain majalah Dakwah bersifat dakwah kontemporari melalui penulisan separa ilmiah, menggunakan pendekatan sederhana, mudah dan berunsur informatif.

Bahan-bahan penulisannya juga merangkumi isu tempatan dan antarabangsa yang berkaitan dengan masyarakat Islam.

Para penulisnya juga tidak tergolong kepada Melayu, penulis seperti saudara Muslim juga diberi peluang menyumbang pandangan mereka dalam majalah ini.

No comments:

Post a Comment