Monday, December 27, 2010

Hormati perasaan, hak, kehendak antara kaum - Rais

MELAKA 26 Dis. - Budaya menghormati perasaan, hak dan kehendak kaum lain perlu menjadi intipati kelangsungan untuk terus mewujudkan perpaduan dan kesepakatan bangsa Malaysia.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, setiap perbezaan itu, tidak seharusnya terjerumus ke kancah permusuhan.

"Jika rakyat tidak mahu bersatu padu, mereka dikira tidak menghormati perpaduan negara dan sambutan hari ini melihat kebanjiran rakyat berbilang kaum membuktikan hubungan rapat di antara mereka.

"Oleh itu, rakyat perlu berganding bahu bersama kerajaan menjadikan Malaysia sebagai negara model dan contoh dalam konteks toleransi antara agama dan kaum," katanya.

Beliau berucap pada Majlis Rumah Terbuka Krismas 2010 peringkat kebangsaan di Perkampungan Portugis, Ujung Pasir di sini malam ini.

Majlis Rumah Terbuka Krismas 2010 disambut meriah dengan dihadiri 10,000 masyarakat berbilang kaum termasuk pelancong asing.

Mengulas lanjut, Rais berkata, kerajaan sentiasa berusaha menerangi kehidupan rakyat dengan pelbagai program sentuhan gagasan 1Malaysia.

Kerajaan katanya, sentiasa bersama rakyat dan mendekati mereka setiap masa menerusi pendekatan mesra budaya.

"Kerajaan mengangkat enam perayaan yang paling utama iaitu Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Tadau Keamatan, Gawai, Deepavali dan Krismas berlandaskan dengan prinsip Rukun Negara dan Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, sambutan majlis Rumah Terbuka Krismas boleh dijadikan landasan terbaik untuk menghindari sikap prejudis dan berprasangka buruk terhadap kaum lain.

Lebih penting, katanya, ia boleh dijadikan sebagai tempat mengenali dengan lebih rapat dan memahami adat serta budaya segenap lapisan masyarakat serta memperkukuhkan sikap toleransi.

Beliau menyeru rakyat menjadikan gagasan 1Malaysia sebagai payung yang mampu menaungi segenap lapisan masyarakat Malaysia tanpa mengira kaum dan keturunan.

No comments:

Post a Comment